12/9 Avbildning och impuls/känsla

Denna bildlektion inleddes med att vi delade in oss i olika grupper och så fick varje grupp därefter ta varsin växt som vi sedan skulle avbilda i lera i förstorad verision. Min grupp valde en växt som hade ett flertal själkar med massa blad i lite olika storlekar och började genast att forma leran. Det som var svårast var att få till löven som vi ville ha dem, för att om vi gjorde den så tunna som vi ville ha dem så fanns det en stor risk att de fastnade i bordet och gick sönder när vi skulle ta lös och placera dem. Detta resulterade i att vi fick lov att ändra en aning på deras utseende och tjocklek. I slutändan blev vi ändå väldigt nöjda med det vi skapat.
 
 
Efter att vi skapat med lera fick vi avbilda solrosfrön mer blyets och kolpennor med olika uppläggning av fröna och olika storlek m.m. 
Det som är bra med att arbeta med avbildning i förskolan är att man lär barnen att se detaljer samt att de kan uppmärksamma likheter och olikheter mellan olika saker som man arbetar med och kan då skapa ett större intresse för olika saker. 
Någos som därimot kan vara negativt är att barnen kan känna prestationsångest över att de måste göra rätt och att det måste vara fint, samt att när det gäller avbildning kan det bli mer att barnen börjar jämföra sig med varandra och känna sig dåliga för att de inte kan göra som någon annan.
 
 
 
 
 När vi var klara med avbildning började vi att arbeta med impuls och känsla istället. Under den här delen fick vi ställa oss utmed ett långt papper och måla till musik, vi skulle bara måla det vi kände när vi lyssnade på musiken utan att det behövde föreställa något. Den första låten var väldigt glad och hoppig, vilket syntes väl i valet av färg och former på det slutliga verket. Medans den andra låten var mörkare och det blev mycket mörka färger och stormiga bilder.
Den här typen av skapande gör att det inte finns någon press på att göra "rätt" utan det är bara att lyssna och göra rörelser som man vill till. Det blir väldigt lättsamt och lekfullt.
Men det är väldigt lite struktur i den här typen av skapande som kan vara svårt för vissa barn som gärna vill har riktlinjer att följa.