6/9 Drama övningar

Under denna dramalektion gick vi igenom ett flertal småövningar både lätta och lite svårre. I en av övningarna skulle vi stå två och två mitt imot varandara och den ena skulle berätta en saga med bestämd start. Medans den ena berättade sin saga skulle den andra säga slumpmäsiga saker som stol, drake, grön m.m. och den som berättar sagan måste då ta in sakerna i sagan utan att stanna upp och tänka. Vid reflektion efter denna övning var vi många som tyckte att det var svårare att vara den som sa ord än berätta sagan på vi blev fast i att vara så "fantasifulla" som möjligt och att man lätt fastnade i att lyssna på sagan.
 
En annan övning vi genomförde var att skvallra och prata ibbrich, alltså ett påhittat språk som endast består av de första ljuden som kommer ur munnen. Övningen inledes med att vi satt i ring och, ungefär som viskleken skickade skvallret vidare men på våra egna vis. Efter det  fick de som ville testa på att hålla i ett tal på ibbrich medans en "tolk" fick berätta för de andra vad man sa.
Det blev många skratt och det var väldigt roligt att genomföra, det jag märkte var att när man börjar prata ibbrich är det lätt att fasta i ungefär samma ljud och inte komma vidare så mycket, eller i alla fall fick jag det problemet. 
 
I övrigt var båda dessa övningar väldigt roliga och lärorika att genomföra, och i båda övningarna fick man öva sig i språk och uppmärksamhet. 
Om jag skulle använda övningarna i verksamheten skulle det troligen bli med lite äldra barn samt att förenkla dem en aning.